Thursday 17 July 2014

3 Buah Lapangan Terbang untuk memajukan sebuah Negeri?

Gherek dah beberapa hari tak kayuh. Maklumlah dah tua.

Apa yang nak gherek katakan hari ini ialah tentang komen YB Dato Ir Amirudin, ADUN Anak Bukit tentang kegagalan Kerajaan Kedah sekarang dalam menguruskan aliran tunai milik negeri. Malah katanya Kedah sudah tiada aliran wang.

Sebab itu ADUN Anak Bukit ini memberitahu yang kerajaan sekarang semuanya mengharapkan Persekutuan membiayai sepenuhnya apa saja yang dirancang oleh mereka.

Gherek senang saja. Jika kita tidak MAMPU untuk projek besar, lakukan projek-projek kecil tapi berimpak tinggi kepada rakyat dan kerajaan Negeri. Rancang setakat kemampuan negeri dahulu. 

Bila Kerajaan Negeri sudah hebah seluruh dunia untuk melaksanakan sebuah projek mega berbilion ringgit nilainya tanpa terlebih dahulu membuat kajian terperinci, maka ramai akan kata itu semua angan-angan mereka-mereka untuk menjadi kaya.

Terbaik ialah tentang LTAB yang baru yang dicanang akan dibina di Kulim yang bakal menelan berbilion ringgit duit pembayar cukai. Apakah sudah dilakukan kajian feasibiliti tentang 'demand' kargo atau penumpang dari sekitar kawasan yang menjadi sasaran LTAB tersebut? Apakah bakal terjadi kepada Lapangan Terbang Kepala Batas, Alor Setar yang kata mereka tidak lagi boleh di kembangkan.

Sebaliknya mereka menjustifikasikan kehendak mereka dengan mengatakan yang ianya bakal melengkapkan fasiliti KHTP yang bertaraf dunia. Malah ada yang mengatakan yang orang Penang dan Selatan Kedah akan semuanya menggunakan Lapangan Terbang tersebut. Berapa peratus kah yang dianggarkan akan menggunakan lapangan baru tersebut? Berapa peratuskah aliran kargo udara akan datang ke lapangan terbang baru ini?

Tiada fakta dan data yang boleh mengukuhkan dakwaan keperluan sebuah lapangan terbang di Kulim. Sebaliknya hanya ayat-ayat umum saja diberi seperti "LTAB Penang sudah tidak boleh dikembangkan", "LTAB Penang tidak mampu urus kargo", "LTAB Penang sudag tidak mampu tampung permintaan flight", " KHTP perlu sebuah LTAB untuk melengkapkan status Taman Teknologi bertaraf Antarabangsa", dan pelbagai alasan umum lagi.

Inilah yang melucukan Gherek, sebuah negeri yang jatuh dalam kumpulan negeri miskin memerlukan 3 lapangan terbang untuk maju. Tapi dalam masa yang sama gagal menguruskan aliran tunai kerajaan seperti yang didakwa oleh ADUN Anak Bukit itu.

Gherek ghasa yang kerajaan negeri patut tunaikan apa yang dijanjikan dalam PRU13 lalu dari dok merapu dengan idea-idea yang sudah keluar dari landasan sebenar. 

Kita nak tengok hebat mana BN memerintah Kedah seperti yang diwar-warkan semasa lantikan exco dan MB. 

Jangan hanya cakap berdegar-degar tapi ekor begelumang tahi sudah la.

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "3 Buah Lapangan Terbang untuk memajukan sebuah Negeri?"

Post a Comment