Monday 21 July 2014

Siapa sebenar yang Bentang tentang Lapangan Terbang?

Selepas bercerita tentang Lapangan Terbang Baru di Kulim, Gherek kayuh lagi untuk mengetahui dengan lebih lanjut tentang isu ini.

Gherek diberitahu oleh sumber-sumber yang cadangan lapangan terbang ini sudah lama dicadangkan tetapi disebabkan oleh beberapa faktor tertentu, maka ianya didiamkan dulu.

Maka pada program Makmal Transformasi yang dilaksanakan pada tahun 2013 yang lalu, seorang pekerja KTPC telah bentangkan tentang keperluan lapangan terbang antarabangsa di Kulim tetapi lokasi yang dia cadangkan ialah di Sidam Kanan dan Kiri.

Pembukaan kata pembentang ini ialah beliau agak gementar dengan pertumbuhan Batu Kawan sebagai kawasan industri tinggi. Jadi dengan adanya Lebuhraya dan Lapangan Terbang, ini bakal mengukuhkan lagi kedudukan KHTP dimata pelabur dan dunia. Inilah alasan yang gherek rasa paling tidak konkrit yang diberikan oleh seorang penanggung tugas Presiden KTPC.

Gherek hairan, kenapa beliau sebagai ketua Pengurusan KTPC yang sepatutnya mengurus dan memasar KHTP kepada pelabur membentang cadangan lapangan terbang ini? Kenapa tidak dibentang oleh JKR atau DCA atau MAB atau MAS atau Firefly atau AirAsia?

Bila gherek korek dan kayuh lagi, gherek ditunjukkan dengan beberapa dokumen yang menunjukkan penanggug tugas ini lakukan yang menyalahi etika perniagaan. Malah dberitahu maklumat salahlaku disiarkan disini dan disini.

Bila mengetahui dan terbaca artikel dalam blog tersebut, terkejut juga gherek. Beliau dilantik menerajui KTPC sebuah taman teknologi tinggi bertaraf dunia. Walhal jika dilihat akan perbuatan beliau tersebut, sepatutnya beliau sudah lama bertaraf 'penganggur'.

Apa sudah jadi kepada MB Kedah ni?

Pertamanya, melantik seorang yang melakukan kesalahan berat yang gherek diberitahu yang Lembaga Pengarah KTPC telah menjatuhkan hukuman, menjadi ketua KTPC.

Keduanya, macamana MB Kedah dan exconya boleh menerima cadangan seorang yang bukan dalam bidangnya, malah melakukan sesuatu yang salah etika perniagaan di KTM, anak syarikat KTPC.

Ketiganya, ini menunjukkan bahawa ketidaktegasan dan kelemahan pemerintahan BN di bawah MB sekarang yang sangat-sangat bergantung kepada rekomen atau pengampu dalam mengisi jawatan dalam GLC serta cadangan projek.

Keempatnya, heboh di blog HeroTamil tentang seorang penipu dan kaki botol dilantik untuk berkhidmat di sebuah GLC.

Jika inilah taraf pemikiran MB Kedah, gherek rasa banyak kerosakan bakal berlaku di Kedah. Seorang yang pernah diturunkan pangkat kerana kesalahan etika kerja dan dilantik menerajui GLC KTPC dan seorang lagi kaki botol, kata hero tamil, dilantik bekerja dalam GLC Kedah.
Pinjam Logo Sat noooooo

Gherek bakal rasakan yang manakala Boss Kedah berselfie dengan orang ramai, lantikan-lantikan ini bakal meranapkan GLC Kedah.

Yang teruknya seluruh komitee Makmal Transformasi terpesona dengan pembentangan seorang yang didapati bersalah oleh lembaga pengarah KTPC, sebaliknya lupa yang banyak perkara lain yang mereka perlu selesaikan dengan kadar segera.

Gherek akan kayuh lagi.....

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "Siapa sebenar yang Bentang tentang Lapangan Terbang?"

Post a Comment